De la lapte la solide: necesar alimentar

Ieri am scris despre recomandările OMS, primul lucru cu care am început documentarea despre diversificare. Dar cum acestea reprezintă doar niște ghidaje iar informații se găsesc din abundență online, nu m-am oprit la ele și am căutat să aflu mai multe.

Disclaimer: Vorba „Crede și nu cerceta” poate pune în pericol vieți, a ta și a celor din jurul tău. Pune mâna și cercetează și nu lua de bun ce zic alții. Întreabă doctorul, iar dacă nu-ți place ce-ți zice, mai întreabă alt doctor și compară. Nu urma orbește „rețete de succes” de pe internet!

În ghidul OMS se vorbește despre suplimentarea dietei cu vitamine și minerale, dar nu se specifică și în ce mod. Iar să încep să pompez suplimente sintetice în copil de la o vârstă așa de fragedă nu mi se pare viabil. Cheia e alimentația sănătoasă. Dar ce înseamnă asta? Ca să pot înțelege am împărțit subiectul în categorii:

1.Carbohidrați: Carbohidrații sau glucidele (zaharurile) sunt substanțe nutritive indispensabile și esențiale pentru funcționarea normală a organismului uman.

Categorii:
– simpli:
– zaharuri ce conțin o singură moleculă (glucoza, fructoza și galactoza), asimilate cu rapiditate de organism
– cu două molecule: zahărul alb rafinat din trestie sau sfeclă de zahăr (fructoza și glucoza), lactoza  și maltoza

– complecși:
– sunt stocați în mușchi și se descompun mai încet decât cei simpli și sunt compuși dintr-un lanț lung de molecule de glucoză: amidonul, glicogenul, fibrele

Necesarul de carbohidrați:
0-6 luni – 60g/zi
7-12 luni – 95g/zi

Rolul lor:
– oferă energie pentru creștere, pentru îndeplinirea funcțiilor organismului, activitate
– dau voie proteinelor să fie folosite eficient
– permit folosirea normală a grăsimilor din corp
– oferă „materialele de construcție” necesare pentru compușii esențiali ai corpului

Surse:
– lactoza, carbohidratul găsit în laptele matern și laptele praf
– cereale
– fructe
– legume

2. Fibre: Fibrele sunt substanțe de balast cu rolul de a ajuta tranzitul intestinal, a preveni și ameliora constipația. Ele nu pot fi digerate sau absorbite de stomac.

Nu există un necesar zilnic recomandat de fibre, dar bebelușii nu au nevoie de ele înainte de începerea diversificării din motive evidente.

Surse:
– legume
– fructe
– cereale integrale
– leguminoase (fasole, mazăre, linte etc.)

Laptele matern sau laptele praf nu conțin fibre.

3. Proteine: Bebelușii au nevoie de proteine de înaltă calitate din laptele matern sau laptele praf și mâncare deoarece acestea:
– construiesc, mențin și repară țesuturile, inclusiv pielea, ochii, mușchii,  inima, plămânii, creierul și alte organe
– ajută la producerea de enzime, hormoni, anticorpi și alte componente- îndeplinesc funcții specializate în reglementarea proceselor corpului
– oferă o sursă de energie în cazul în care nu sunt destui carbohidrați și grăsimi în alimentație

Surse:
– carne
– gălbenușul de ou
– pește
– brânză
– iaurt
– leguminoase
– cereale

Necesarul zilnic:
– proteinele de origine animală acoperă necesarul zilnic dintr-o porție
– proteinele de origine vegetală cer combinarea a două mese pe zi pentru a acoperi necesarul zilnic (ex.: 1 masă fasole + 1 masă orez = necesar zilnic asigurat)

4. Lipide:
– constituie sursa majoră de energie (50%)
– ajută la acumularea grăsimii corporale ce la rândul ei reduce pierderea temperaturii corpului și protejează organele
– permit absorbția vitaminelor A, D, E și K
– ajută la dezvoltarea cerebrală normală, sănătatea pielii și părului, dezvoltarea normală a ochilor, rezistența la infecții și boli.

Din motivele expuse mai sus NU se oferă produse lactate degresate copiilor.

Surse:
laptele matern sau laptele praf
– carne
– lactate
– gălbenuș
– uleiuri sau grăsimi alimentare

Necesarul zilnic: nu există limite pentru copiii sub doi ani

Până acum, în afară de fibre, care oricum nu sunt necesare organismului decât în prezența alimentației complementare (aka diversificarea), atât laptele matern cât și laptele praf fac o treabă foarte bună în a acoperi necesarul zilnic al bebelușului. În articolul următor vom vedea dacă la fel stau lucrurile și în ceea ce privește vitaminele și mineralele.

Surse:

 https://wicworks.fns.usda.gov/wicworks/Topics/FG/Chapter1_NutritionalNeeds.pdf

http://www.csid.ro/diet-sport/dieta-si-nutritie/ce-sunt-fibrele-alimentare-3435500/

Sursa poză cover

You may also like

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *