Moda, barometru al situației economice

Ce anume determină oamenii să aleagă unele articole vestimentare în detrimentul altora? Stilul personal? Statutul social? Anturajul? Puterea financiară? Este clar vorba de un cumul de factori. Dar ce ați spune dacă ați afla că subconștientul dictează cea mai importantă parte a alegerilor vestimentare: forma.

Există o teorie conform căreia nu numai situația economică a unui individ influențează deciziile de cumpărare în domeniul vestimentar, ci și cea a mediului în care își desfășoară activitatea. Spre exemplu: tiparele predominante în România sunt cele in X, adică cele care accentuează talia și formele unei femei. Chiar și în domeniul corporate, tendințele sunt tot înspre cămașa cambrată și fusta creion/ pantalon skinny/sarafanul de stofă cambrat. Acest tip de tipare alese din reflex când ne gândim la ținuta business par să transmită mesajul: „arăt bine, mă îngrijesc, deci sunt responsabilă și competentă să primesc și să ocup acest post.”

În același timp tendințele în modă în nordul Europei par să fie spre tipare în O, T sau I; altfel spus tipare care nu urmăresc îndeaproape linia corpului ci crează noi forme. Spre exemplu propunerile brandurilor Marimekko (Finlanda) sau Acne Studios(Suedia) aduc în prim plan femei relaxate, dispuse să se joace cu formele și tiparele și să împingă limitele modei.

Timid, în ultimii câțiva ani au început să apară și la noi hainele largi în street fashion, dar pe partea de corporate încă nu am văzut femei destul de curajoase care să părăsească tiparele clasice. Cred că e nevoie aici și de mai mult timp care să ofere femeilor încrederea și destule exemple necesare că se poate și că nu e nevoie de outfituri „impresionante” pentru a ajunge și rămâne în top. Creierul e de ajuns, creierul, îndârjirea, talentul și dorința de muncă. Cum arătăm sub haine ar trebui să nu conteze nici pentru colaboratori, nici pentru colegi. Pentru asta pare să fie nevoie de mai mulți ani de stabilitate a situației economice, lucru care ar mai estompa dorința de a face o bună primă impresie prin sexualizarea imaginii noastre fizice.

Sursa cover foto: Pinterest

Sursa foto galerie: Harper’s Bazaar

You may also like

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *